Min livsendringshistorie - del 4

Å skape sin egen arbeidsdag

Den siste og kanskje største endringene jeg har gjort i mitt liv, var å snu opp-ned på mitt eget syn på arbeidliv og arbeidstid.

Som alle andre har jeg jobbet i fulle jobber, og supplert litt nå og da med ekstrajobber. Har både jobbet med det jeg er utdannet som og og hatt noen andre jobber – fulltid – og i krevende stillinger. Det har vært greit, og dagene blir veldig forutsigbare, både på godt og vondt. Våren for to år tilbake sto jeg imidlertid overfor et valg som fikk store konsekvenser. Av private årsaker ble det aktuelt å jobbe vekselvis, uke for uke – en uke med mye arbeid, en uke med begrenset arbeid.

Jeg satte meg ned og la en plan – og her var mine utgangspunkt for planarbeidet:
Som man kan forstå er dette et godt utgangspunkt. Jeg sa dermed opp min faste jobb, og i dag ser jobbsammensetningen slik ut:
Fra å være fast ansatt 100%, med fast arbeidstid, gikk jeg over til nærmest full fleksibilitet med denne løsningen. Jeg finner ikke ord for hvor mange fordeler jeg opplevde etter denne endringen. Følelsen av å ha fri på tidspunkt på dagen der du vet mange sitter har mange timer igjen på jobb, er utrolig! Ta en kaffe på kafe klokka 10 på en tirsdag formiddag må rett og slett prøves!

Reaksjonene er mange – og jeg tror mange lengter etter dager med slik frihet. Mange synes jeg er modig, noen lurer på om jeg klarer det økonomisk – og svaret på sånt gir seg jo selv. Modig er det ikke i det hele tatt. Det er kun tuftet på at det faktisk lar seg gjøre, og det fordi jeg har forandret meg selv og alt jeg gjør med livet mitt. Og økonomisk går det selvsagt utmerket – med store kostnader kuttet, gjør det ingenting om inntekt varierer eller er litt lavere enn før.

Friheten åpner for mange flotte muligheter. Pleie vennskap, nyte omgivelser i fred og ro, lese gode bøker, og ikke minst det jeg gjør nå – skrive på denne bloggen. Å studere og spekulerer på nye forbedringer i livet, lese og bli inspirert av andre som endrer sine liv, har på en måte blitt en livsstil nå. Jeg koser meg med å stadig utvide horisonter og lære mer!Jeg tviler sterkt på om jeg hadde hatt verken tid eller ork til å gjøre noe av dette i mitt «forrige liv»!


For øvrig er overskudd og arbeidsglede blitt en del av hverdagen! Gleden av å kunne skifte mellom ulike jobber, gleden av å arbeide i passelige doser – alt gjør at man verken blir lei eller sliten. Maslow kaller vel toppen av pyramiden sin for selvrealisering – og på mange måter ligger jeg og vaker der oppe. Jeg gjør stort sett det jeg har lyst til, hver dag og uke etter uke! :) Livet er blitt en utviklingsreise – og det er deilig å være pilot! 

Etiketter: , , , , ,