La det
være klart; jeg har brukt mye penger på bil i mitt liv. Til kjøp,
oppussing, felger, dekk, ekstrautstyr, fet lyd for å nevne noe. Det
har vært et rikt bil-liv, men sånn i ettertid, sett med nøkterne
spareøyne – et sammenhengende tapsprosjekt.
Da min
økonomiske oppvåkning startet, var et av mine første grep å selge
en passe ny Golf beheftet med billån. Solgte med tap selvsagt, bilen
var nok halvert i verdi, men likevel – skal man begrense et tap og
fjerne en utgift, så må sterkt lut til.
Så
dermed var jeg kvitt et billån med månedlig utgift på 2300 kroner.
Jeg er
egentlig ikke veldig avhengig av bil, så de første par årene etter
dette delte jeg bil med min mor, og var for første gang i mitt liv
uten bil en periode. Imidlertid stod ikke bilen hennes på den siste
EU-kontrollen, og dermed var det duket for bilkjøp igjen.
Jeg la
en plan (har blitt så utrolig mye flinkere til det) og her var mine
vurderinger for bilkjøpet:
Ikke
langkjøringbehov gjorde behovet for god kjørekomfort lavt
Bilkjøpet
skulle ikke utløse lånebehov
Maks
kjøpspris skulle være 25000,-
Merke
på bilen var helt uvesentlig
Eu-godkjent
for opp mot maks tid ønskelig
Registerreim
skiftet nylig
Ikke
krav til tilstand for øvrig, men grei bruksstand og ikke
rustproblemer
Etter en
del leting slo det meg at franske biler var vesentlig lavere priset
enn tilsvarende tyske og japanske. Det ble en del leting blant
franske småbiler i alder 12-14 år, og hva fant jeg?
Citroen
småbil, 4 dørs
2001-modell
Pris
15000,-
120000
km på telleren
Nettopp
Eu-godkjent for 2 nye år
Skiftet
registerreim på 105000
Fin
i lakken, ikke rust – greit interiør
Slik jeg
ser det er det først og fremst innen sikkerhet en nyere bil kan være
å foretrekke. Imidlertid er bilen stort sett til småkjøring i by,
og dermed er en eventuell kollisjonshastighet lav. Bilen er likevel
utstyrt med kollisjonsputer, så helt uten sikkerhetsutstyr er den
ikke.
Slik jeg
ser det oppnår jeg følgende fordeler ved å eie denne bilen:
Ettersom
bilen kan erstattes av en tilsvarende bil for 15000, er i så fall
15000 den største utgiften jeg noensinne vil ta på bilen. Å bytte
girkasse eller andre dyre reparasjoner gjør vraking som et helt
greit alternativ.
Jeg
trenger ikke vær engstelig for småbulker og lakkskader. Jeg vil
ikke bruke penger på utbedring av disse og i det store og hele
utgjør de ikke noe verditap å snakke om på bilen.
Jeg
vasker bilen kun manuelt – maskinvask er bortkastet på en slik
bil.
Jeg
sparer penger på kaskoforsikring
Ingen
låneutgifter – ingen rentekostnader
Og hva
blir jeg så belastet med? Jo, selvsagt kan driftsutgiftene bli
høyere. Men som sagt, en storskade eller maskinskade av alvorlig art
vil bare gjøre at jeg vraker bilen. Vanlige slitedeler må også
byttes på nyere biler, så bremseklosser og eksosanlegg vil selvsagt
måtte byttes.
Det som
selvsagt er den største belastningen er jo den belastningen folk
sliter med å takle. Å «nedverdige» seg selv til å kjøre en
gammel bil. I statusjagmaset vil det være uaktuelt å ikke ha en ny
bil, men da koker alt ned til starten av artikkelen.
Jeg har
forlatt dette livet med kostnader jeg ikke ser poenget i lenger. Jeg
blåser i hva folk mener om bilen min. Det jeg imidlertid vet, er at
jeg har en mye bedre bankkonto enn flere av de som SUV-er rundt meg. Å jobbe
og slite for å holde liv i et stort billån er ikke et prioritert
valg for meg lenger.
Etiketter: bilhold, prioriteringer, spare, utgifter