Derfor kjører jeg en lav-statusbil!

La det være klart; jeg har brukt mye penger på bil i mitt liv. Til kjøp, oppussing, felger, dekk, ekstrautstyr, fet lyd for å nevne noe. Det har vært et rikt bil-liv, men sånn i ettertid, sett med nøkterne spareøyne – et sammenhengende tapsprosjekt.

Da min økonomiske oppvåkning startet, var et av mine første grep å selge en passe ny Golf beheftet med billån. Solgte med tap selvsagt, bilen var nok halvert i verdi, men likevel – skal man begrense et tap og fjerne en utgift, så må sterkt lut til.

Så dermed var jeg kvitt et billån med månedlig utgift på 2300 kroner.

Jeg er egentlig ikke veldig avhengig av bil, så de første par årene etter dette delte jeg bil med min mor, og var for første gang i mitt liv uten bil en periode. Imidlertid stod ikke bilen hennes på den siste EU-kontrollen, og dermed var det duket for bilkjøp igjen.

Jeg la en plan (har blitt så utrolig mye flinkere til det) og her var mine vurderinger for bilkjøpet:
Etter en del leting slo det meg at franske biler var vesentlig lavere priset enn tilsvarende tyske og japanske. Det ble en del leting blant franske småbiler i alder 12-14 år, og hva fant jeg?
Slik jeg ser det er det først og fremst innen sikkerhet en nyere bil kan være å foretrekke. Imidlertid er bilen stort sett til småkjøring i by, og dermed er en eventuell kollisjonshastighet lav. Bilen er likevel utstyrt med kollisjonsputer, så helt uten sikkerhetsutstyr er den ikke.

Slik jeg ser det oppnår jeg følgende fordeler ved å eie denne bilen:


Og hva blir jeg så belastet med? Jo, selvsagt kan driftsutgiftene bli høyere. Men som sagt, en storskade eller maskinskade av alvorlig art vil bare gjøre at jeg vraker bilen. Vanlige slitedeler må også byttes på nyere biler, så bremseklosser og eksosanlegg vil selvsagt måtte byttes.

Det som selvsagt er den største belastningen er jo den belastningen folk sliter med å takle. Å «nedverdige» seg selv til å kjøre en gammel bil. I statusjagmaset vil det være uaktuelt å ikke ha en ny bil, men da koker alt ned til starten av artikkelen.

Jeg har forlatt dette livet med kostnader jeg ikke ser poenget i lenger. Jeg blåser i hva folk mener om bilen min. Det jeg imidlertid vet, er at jeg har en mye bedre bankkonto enn flere av de som SUV-er rundt meg. Å jobbe og slite for å holde liv i et stort billån er ikke et prioritert valg for meg lenger.

Etiketter: , , ,