Sparetips - Mobilabonnement for dataslukere

Forleden kom jeg på at det er lenge siden jeg har vært på banen med et konkret sparetips. Derfor kommer et i dag, og ganske så aktuelt vil jeg tro.

For oss som har hatt mobiltelefon lenge (siden 1997 for min del), så er det klart at prisfaktorene i abonnementene har endret seg kraftig. Jeg kan huske sågar at selskapene Telenor og NetCom i starten konkurrerte på geografisk dekning faktisk. Selskapet med dekning på et gitt sted kunne dermed vinne kunden.

Ut over dette var ringeprisene og priser for sms uhørt høye, tatt i betraktning dagens prising. I dag er jo disse nærmest uaktuelle, det gjelder vel kun for de minste abonnementene vil jeg tro. Etterhvert ble det populært med MMS og litt surfing, og ser vi på tilstanden i dag, er det strengt tatt bare datatrafikk som dirigerer konkurransen. Hos de fleste andre er både fri tale, MMS og SMSallerede inkludert i prisen.

Grunnen til at jeg skriver om dette er selvsagt at jeg er en kunde som trenger nettopp mye datatrafikk. Jeg er ofte på steder uten tilgjengelig WiFi, og dermed dukker behovet opp for et godt abonnement med god datapakke. Data går med med til de mest krevende oppdrag, dvs. strømming av tv, youtube, netflix.

Sånn sett har jeg lenge hatt bruk for mer enn 8GB data. Rundt dette tallet har ofte tilbudene stoppet, mens jeg har hatt behov for mer. Det siste halve året har jeg benyttet Chess som hadde et tilbud på 16GB for et halvt år, men i disse dager bytter jeg på nytt, ettersom halvåret snart er gått. Mitt behov for øvrig ligger rundt 16-20GB per måned.

Denne gangen har jeg valgt en mindre aktør enn de vi hører mest om. Banzai heter selskapet og de har, så vidt jeg har sett, de beste prisene på datatrafikk. Jeg tar forbehold om det er tilbud jeg kan ha oversett, men i mitt hode er de i hvert fall suverene opp mot de største aktørene.

Jeg tok min frihet til å lage en liten matrise som viser datatrafikk-tilbudet pr. juli 2015 for en som meg, som trenger opp mot 20GB pr måned.



Som man ser trenger man verken mastergrad eller jobb som rakettforsker for å se hvordan Banzai skiller seg ut. 

Noen punkter å nevne:
PS! Jeg vet at man kan "fylle på" med data og har ikke regnet på prisene hos de andre aktørene på dette. Det er uansett slikt jeg ikke liker å holde på med, at jeg som kunde må gjøre tiltak. Jeg ønsker å betale en pris og få det jeg trenger.


Det som gjenstår å se er om jeg blir en fornøyd Banzaikunde. Jeg har oppdaget et par punkter de ligger etter på, for så vidt jeg har kunnet registrere er det etpar mangler:
På nettsidene til Banzai sier de at de jobber med sistnevnte, og det er bra. BankID på mobilen liker jeg, men skal nok gi dem litt tid til å få dette på plass.

Etiketter: , , , , ,