Elbildrømmen - tanker omkring bytte til elbil

Selv om jeg både klarer meg godt og har skrytt av min økonomiske fordelaktige lille Saxo, er det ingen tvil om at jeg, som pengesmart jeg forsøker å være, av og til tenker på hvordan jeg eventuelt kan spare enda mer på bilutgiftene.

Når det gjelder dagens bilutgifter er ikke de store, det har jeg omtalt tidligere, men det er selvsagt en hovedutgiftspost, og det er drivstoffutgiftene. Med et kilometerforbruk på omtrent 8000 per år, gir det omtrent tilsvarende utgift i bensin, altså 8000 kroner. Ut fra hva man vet om elbil, så blir det sagt at strømpris per kjøre kilometer ligger rundt 15 øre, og med enkel hoderegning vil et forbruk på 8000 kilometer gi et utgift på 1200 kroner, og det er 6800 kroner å hente per år i sparte utgifter.

MEN; og det er alltid et men - og her har jeg listet "ulempene" jeg vil føle på ved å kjøpe en el-bil:

Ut fra dette kan man konkludere med at en eventuell avkastning man måtte ha på 120000 kroner går fløyten, samt at kasko og verditap drar med seg en del kostnader.

MEN; det er alltids et men også denne vegen:
Når alt dette er sagt, er det verdt å nevne at jeg har sans for å ta vare på miljøet, slik at det også vil føles som en god ting om jeg eventuelt bytter ut Saxoen til fordel for en elbil.

Konklusjon:
Enn så lenge holder på på Saxoen. Den er godkjent fram til neste år og vil forhåpentligvis ikke by på ekstraordinære kostnader det kommende året. Eu-kontrollen etter dette vil gi en pekepinn på hva jeg gjør. Skulle det koste en del å få den godkjent, vil det være aktuelt å tenke gjennom situasjonen. I tillegg vil det da være enda et år med prisnedgang på den nevnte elbilmodellen å ta i betraktning.

Uansett synes jeg ikke det er en helt enkel avgjørelse å ta - det er som sagt gode argumenter for begge bilene, men enn så lenge Saxoen går, kan jeg tenke og gruble videre på dette....

Etiketter: , , ,