Tanker om de månedlige regningene....

Pengesmartness handler om kontinuerlig evaluering av mulighetene for besparelser. Her om dagen tok jeg en gjennomgang av mine månedlige og faste regningstrekk - og her er mine vurderinger:

Lån:
For tiden er jeg midt inne i en fastrenteperiode på 3 år, der jeg kastet meg over det første store fallet i fastrentene i starten av 2015. Selv om rentene har gått ned etterpå, er fortsatt 2,65% nominell rente ok. Mulig innsparing? Ja, men da må avtalen løses inn - fullt mulig - og godt mulig jeg kan finne på det - men foreløpig må det bli senere på året.

Strøm:
Her vurderer jeg største besparelsen knyttet til installasjon av varmepumpe, som jeg ikke har i dag. Imidlertid må jeg ha en i hver etasje - en del kostnader knyttet til dette - men likevel et reelt alternativ. Føler for øvrig at jeg er en moderat strømbruker.

Skolefritidsordning:
God og behøvd ordning til en pris jeg ikke ser man kan gjøre noe med uten å redusere på produktet - noe som ikke vil oppleves som verdifullt nok for iverksettelse. Dog stopper utgiften av seg selv etter 4.klasse, ettersom tilbudet da opphører (i hvert fall i mitt område).

Skadeforsikring:
Jeg har tidligere nevnt min bakgrunn fra forsikring - dette gjør at jeg er nok mer skruppel-løs en de fleste i jakten på svært gode priser hus, innbo og bil-forsikring. For øvrig; skruppelløs i den betydning av at jeg splitter, flytter og deler opp avtalene alt etter hvor de kommer best ut.

Telefon:
Har skrevet tidligere om mobilbruk, og har fortsatt Banzai, for tiden 5GB til 239,- pr. måned. Noe som jeg vurderer som et akseptabelt prisnivå, i hvert fall for tiden og med nåværende behov.

Kabel-tv:
Betaler omlag 1200 pr måned til Canal Digital som er ganske alene i markedet i mitt område. Dette inkluderer grunnpakke med kanaler, medium hastighet nett og en sportspakke i tillegg. Her er det sportspakken på "toppen" som kan kuttes, men ettersom bortekampene til favorittlaget vises der, så er det inntil videre en kostnad jeg tar, men den utgjør vel omkring 300 kroner mener jeg å huske.

Boligalarm:
Boligalarm kan man kanskje klare seg uten, men med utleie og fremmede i huset føles det trygt, så trygt at det er noe jeg ønsker å betale for. Verisure tar 454 kroner i måneden, for en trygghet jeg finner verdt pengene. At jeg kan styre og overvåke alt sammen med en app, når som helst er en av de fine finessene. De yter for øvrig god sørvis og har lokale folk som stiller raskt opp.

Lisens, kommunale avgifter, årsavgift
Lisensen krever ut med tven/plombering - ikke aktuelt å gjøre det slik behovet er. Kommunale avgifter - begrenset sparemonn - kan f.eks. starte hjemmekompost for å slippe tømming av biodunk - men det vurderes som at innsatsen ikke helt oppveier for sparepotensialet. Årsavgift bil - kan reduseres på to måter; selge bil eller skaffe EL-bil. Alternativ 2 er tidligere omtalt og løpende vurderes.

Drivstoff:
I snitt går det omtrent 800 kroner i drivstoff for mitt behov - og da er fyllesmartness inkludert - dvs "timet" fylling og rabatter oppnådd. Sparepotensiale; ja - løsning ELBIL vurderes som tidligere omtalt.

Renter kredittkort:
Vart du skræmt no? :) 

Etiketter: , , , ,