Kredittkortsjefen avslører

Å lese økonominyheter er en del av hverdagsaktiviteten, og her forleden kunne jeg lese følgende artikkel i E24:

"Ser helst at kundene ikke betaler hele kredittkortregningen ved forfall"

Her forteller Bank Norwegian-sjef Erik Jensen det du ikke trenger være rakettforsker for å vite, men heller ikke alltid blir sagt like befriende og ærlig. Sånn sett har jeg sansen for Jensen her, det er unødvendig å skjule sine hensikter.

Og jeg har tidligere blogget om temaet, blant annet her. Han sier som sagt rett ut, at det han tjener penger på, er kunder som lar rentene løper. Men han forteller også at mange av hans kunder er disiplinerte og betaler inn skyldig sum innen forfall og dermed unngår ekstra kostnader i form av løpende renter.

Han sier blant annet; "Det sier seg selv at hvis alle kredittkortkundene hadde betalt hele utestående med en gang, så blir det ikke mye igjen til meg". Og det kan neppe sies mer presist. Han sier vel egentlig rett ut at et kredittkortselskap ville gå dukken om alle betalte tilbake innen forfall - noe som selvsagt også er helt logisk.

Så, selv om over 50% av kundene betaler inn innen forfall, går butikken så det griner. De resterende kundene generer nok renteinntekter til å holde skuta godt i gang, han sier også rett ut at det er disse kundene som gjør at Bank Norwegian går med overskudd.

Uansett, blogginnlegget er ikke ment som kritikk av Bank Norwegian, eller andre kredittkortselskap for den saks skyld. De opererer i et lovlig marked, der forbrukeren bestemmer selv hva som er best for ham. At forbrukeren gjør dumme valg er imidlertid ikke kredittkortselskapets ansvar og dermed også kredittkortselskapets trumfkort. Det vil alltid være noen som lar seg friste - man må bare sørge for å få tilstrekkelig med kunder, slik at gruppen med rentebetalere blir stor nok.

Og for Bank Norwegian ser det ut til å ha gått bra!

Etiketter: , , , , ,