Pengesmarte erfaringer som elbileier - del 1

Jeg har tidligere lovet noen erfaringer som elbil-eier, og her kommer en første del. Jeg går ikke så mye inn på kjøreegenskaper og tekniske ting ved bilen, men vektlegger her hvordan jeg opplever de økonomiske fordelene veiet opp mot begrensningene som ligger i rekkevidde osv. Det er jo på mange måter denne byttehandelen man gjør ved elbilkjøp - man får noen fordeler og gir slipp på noen andre.

Drivstoff: Den første tiden har jeg tilbakelagt nå faktisk over 4000 kilometer, og kun ved hjemmelading hadde jeg allerede har spart rundt 3400 kroner. Imidlertid har jeg vært på noen små helgeturer som har betydd hurtiglading på stasjoner - og dette er en del dyrere. Vurderer du elbil og tenker mye på stasjonslading er dette et element som påvirker økonomien. Det er flere ulike tilbydere på hurtigladingsfronten, og de har litt forskjellig måte å prise seg på - men generelt kan man si at prisen for en "tank" går for min del fra 15-20 kroner opp til 60-75 kroner. Tilsvarende tank på en bensinbil vil være rundt 150 kroner, så fortsatt er det billig, men likevel vesentlig dyrere enn hjemmelading.

Rekkevidde: Det første man blir obs på, er at elbilen er optimal på jevne veier og mildt vær. Vind, regn, kuperte strekninger på kjølige dager påvirker rekkevidden - og slike forhold er det gjerne i min del av landet. Imidlertid har utbygging av hurtigladerstasjoner vært brukbar rundt her, og derfor er det foreløpig ikke noe jeg har bekymret meg over. Likevel, en dagstur uten lademuligheter gir noen begrensninger, og må vurderes på forhånd. Eksempelvis en tur til Østlandet gir for meg få problemer, da avstanden mellom hurtiglademulighetene er sjelden mer enn 5 mil.

Andre økonomiske forhold:
Selv om noen av disse fordelene etter hvert vil forsvinne eller reduseres har jeg i første rekke hatt god nytte av gratis parkering. I perioder når jeg har hatt besøk og kun har en garasjeplass, har jeg med letthet kunne parkere gratis mens mine gjester kunne brukt min plass - grei ordning. Ellers har det vært noen bompasseringer og fergeturer som har blitt gunstige, uten at jeg har laget noe regnskap for disse.

Ellers: Den største forskjell fra fossilbil er naturlig nok fraværet av bensinstasjonsbesøk og fenomenet med å følge med på drivstoffpriser. Imidlertid må man venne seg på vanen med å plugge inn laderen etter siste tur - litt uvant i starten, men en enkel vane å legge til - og tar kun et fåtall sekunder å utføre.

Etiketter: , , ,