Alkoholfritt 2017

Ja, du leste riktig. Et hvitt år.

I tidligere tider var nok dette utenkelig for meg, men en av flere store endringer de siste årene, er at jeg prioriterer helt andre ting en fest og alkohol nå. Rett nok betyr det ikke totalavhold, men et begrenset antall ganger jeg tar en fest.

Så i 2016, uten at jeg har tallet helt klart, så vil jeg vel tro at det har blitt en 8-9 fester, med full pakke, og det har jo vært veldig hyggelig, men på litt avstand, ikke så veldig nødvendig.

Generelt liker jeg å ha valgfrihet, både å si ja eller nei til alkohol, så det å plutselig bestemme seg for et helt hvitt år, er likevel litt drastisk. Men gode grunner er det man må ha; og her er det som jeg vektlegger:
Økonomisk ligger det en del i potten, en real fest, med drinker, nattmat, ev. cover og transport ligger fort på minimum en 1000-lapp, et snitt på 1500 mener jeg ikke er utenkelig å legge seg på. Med et antall på 8 fester, og f.eks. at halvparten av dagen-derpå kan brukes til inntektsbringende arbeid, gir fort en god gevinst.

Et omtrentlig stipulert spare-budsjett kan dermed se slik ut:


Et formidabelt beløp er 16.000,- med tanke på at dette er penger som allerede er beskattet. Et snitt på 1500 kr måned lar seg høre, og er vel verdt målsettingen.

Etiketter: , , , , ,