Hva er vitsen?

Ja, hva er vitsen med å spare?

Jeg synes det kan være greit å spørre seg selv av og til, selv om svarene bør være åpenbare. Råd du får fra både bank og foreldre er at det er lurt å spare.

Men hvorfor? Hva er vitsen?

Ettersom økonomi er knyttet til trygghet, er det klart at sparing er egentlig en form for trygghetsoppbygning. Med sparing kommer også trygghet. Jeg tenker da på trygghet i form av


Ingen sier at man må gjøre dette. Imidlertid er det ingen tvil om at det absolutt er smart. For uansett hvilke liv vi lever, så viser all erfaring at uforutsette ting kan skje, og de kan skje når som helst. Selv har jeg ikke satt meg et spesifikt sparemål. Imidlertid føles det veldig tilfredsstillende å se at jeg klarer det godt. Og i det minste vet jeg at tryggheten bare blir bedre og bedre for hver måned og hvert år.

Her forleden gjorde jeg et tankeeksperiment; hva om jeg mistet inntekt fra i morgen av? Det første jeg tenkte på var faktisk at jeg har litt penger tilgjengelig i banken. Selvsagt er det ikke nok langt fram i tid, men jeg kan klare meg en stund. Og bare den følelsen er god. For antagelig trenger man litt tid på å finne en annen jobb, men de faste utgiftene uteblir ikke av den grunn. Sånn sett er det trygge følelser rundt sparing som gir verdi. Og bekymringer er det noe vi mennesker ikke trenger for mye av.

Oppsummert vil jeg si at sparing har to viktige effekter:


I motsetning til å være flink til å trene, eller klare å gå ned i vekt - er det å mestre sparing innenfor rekkevidden til de fleste - og det krever ikke mye fysisk; det ligger på det mentale plan. Å knekke kodene for bedre pengehåndtering kan være nøkkelen for en oppskrift som blir enkel å følge, og slett ikke krevende.

Imidlertid kan overgangen og endringen av vanene være tøff. Derfor skal du lytte, se og lese om personlig økonomi og personlig utvikling - i denne bloggen og ellers over alt på Internett, media, biblioteker og hvor nå enn informasjonen er tilgjengelig.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,